Nieuws

25 oktober 2018

Efficiënter data verwerken: dat is het doel van het softwareprogramma IDEA. Binnen de afdeling Audit maken wij gebruik van IDEA. De afdeling heeft in september een inspirerende cursus gehad waarbij het gehele auditteam kennis heeft gemaakt met de mogelijkheden van IDEA. Wat gaat u als klant hiervan merken?  

 

Klantgegevens worden steeds meer geautomatiseerd. Onze afdeling Audit heeft veel met deze data te maken. Programma’s als Excel zorgen voor een goed en makkelijk doorzoekbaar overzicht – maar we zijn altijd op zoek naar verbetering. De tool IDEA helpt ons bij het nóg efficiënter verwerken van data en dit inzichtelijk te rapporteren naar klanten. Dat is de reden waarom de Auditafdeling de IDEA-training heeft gevolgd. 

 

VOORDELEN IDEA

IDEA heeft veel voordelen. Zo kan het programma vele data-analyses verrichten. IDEA kan ieder denkbaar klantbestand omzetten naar een werkbaar bestand. Als de klant ons bijvoorbeeld een PDF aanlevert, zetten wij dit via IDEA om in een werkbaar bestand. Vervolgens kunnen we filteren, zoeken, rekenen en vergelijken. Op deze manier kunnen we bestanden makkelijk doorzoeken op naam en zijn wij in staat om diverse verbanden te onderzoeken. Daarnaast helpt IDEA ons om gegevens inzichtelijk te maken, bijvoorbeeld met diagrammen. Het visualiseren van ontwikkelingen geven vaak meer inzicht dan cijferreeksen.  

 

INTERIMCONTROLES

Sanne van der Meij, audit-assistent: ‘Met ons hele team hebben we de training gevolgd. Het was een leerzame cursus, we kennen nu alle mogelijkheden van IDEA. Het is een nieuwe start in de richting van een nog betere geautomatiseerde data-analyse. De eerste interim-controles komen eraan. Voor boekjaar 2018 gaan we bekijken waar we IDEA al kunnen toepassen. Klanten die hiermee te maken krijgen, zullen we natuurlijk informeren.’ 

 

Wilt u meer hierover weten? Neemt u gerust contact op met een van onze auditters!