Nieuws

7 december 2020

Tijdens de coronacrisis horen we het steeds opnieuw: “werk zoveel mogelijk thuis”. Bij HLG accountants en adviseurs geven we hier absoluut gehoor aan. De gezondheid van onze mensen én onze klanten gaan boven alles. Naast onze secretaresses zijn er per dag enkele mensen op kantoor aanwezig, met mondkapjesplicht en op anderhalve meter afstand. Het thuiswerken blijft een gouden regel, maar wat betekent dit financieel gezien voor de komende maanden?

 

Voor onze thuiswerkers en die in de rest van Nederland heeft de staatssecretaris van Financiën eerder dit jaar het onbelast blijven betalen van een vaste reiskostenvergoeding bij thuiswerken goedgekeurd. Deze regeling loopt nog door tot 1 januari 2021. Tot nu toe kregen veel werknemers hun vaste reiskostenvergoeding nog onbelast (exclusief loonbelasting) doorbetaald. Of ze nu twee, vijf of geen dagen voor hun werk reisden.

COMPENSATIE

Veel werkgevers hebben de vaste reiskostenvergoeding laten doorlopen ter compensatie van de kosten die door de werknemer worden gemaakt voor het thuiswerken. Denk aan bijvoorbeeld de energiekosten. Deze regel valt voor de ene werknemer veel voordeliger uit dan voor de andere. Wanneer je verder van je werk woont en dus zowel meer kilometers als tijd bespaart, is de vergoeding hoger dan wanneer je dichterbij je werk woont. Over vier weken vervalt dit belastingvoordeel.

DE OPLOSSING

Vanaf 1 januari 2021 mag de werknemer alleen zijn daadwerkelijke reiskosten declareren, deze worden vervolgens onbelast vergoed. Alle dagen dat een werknemer thuiswerkt heeft hij of zij dus geen recht op een reiskostenvergoeding. Een heel heldere oplossing. Een tweede oplossing is dat wanneer een medewerker 36 weken of 128 dagen naar een vaste werkplek reist. Dan mag er een vaste, onbelaste vergoeding tegenover staan van de werkgever. Wanneer een werknemer hieraan niet voldoet, dan wordt op basis van nacalculatie vergoed.

WIJ DENKEN MET U MEE!

Wilt u weten wat het afschaffen van de vaste reiskostenvergoeding voor u als werkgever betekent? Hoe u uw werknemers tegemoet kunt komen nu ze kosten maken voor het thuiswerken? Neem hiervoor contact op met onze belastingadviseurs via info@hlg.nl of 033 – 434 72 00.