VERHOGING BTW-TARIEF: een flinke klus voor ondernemers
Per 1 januari gaat het lage btw-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dat betekent niet alleen duurdere boeken of boodschappen voor de consument. Het is ook een flinke administratieve uitdaging voor ondernemers. Maar er zijn ook kansen. Veel ondernemers verheugen zich niet op het administratieve gedoe dat wordt veroorzaakt door de btw-verandering. Zo moeten supermarkten alle prijskaartjes in de […]
Lees meerTE HOOG RENTEPERCENTAGE VOOR FAMILIELENING IS ONZAKELIJK
Een zoon heeft een lening bij zijn ouders afgesloten om een eigen huis te kunnen financieren. Aflossingsvrij en zonder zekerheidsstelling. En met 9% rente. Wat vindt de fiscus hiervan? Een casus. De heer X heeft een huis in eigendom. Om de woning te financieren, heeft meneer een annuïteitenlening bij zijn ouders afgesloten met een looptijd van 30 jaar. De rente op deze lening is 9% per jaar met […]
Lees meerKASSTROMEN RAPPORTEREN: belangrijker dan u denkt!
Uw boekhoudkundig bepaalde winst geeft u informatie en is van belang voor het voortbestaan van uw bedrijf. Maar wist u dat (toekomstige) kasstromen pas écht bepalend zijn bij het besturen en de waardering van uw onderneming? Een goede managementrapportagestructuur helpt hierbij. Waar zitten de ‘waardedrijvers’, de elementen die de waarde bepalen, van uw bedrijf? Als u uw bedrijf wilt verkopen, wilt […]
Lees meerSOEPELER ONTSLAGRECHT EN LANGERE PROEFTIJDEN
Een versoepeling van het ontslagrecht, een langere proeftijd en een langer tijdelijk contract: het kabinet is het eens over een forse herziening van het arbeidsrecht. Wat zijn de plannen precies? U leest ze hieronder! ONTSLAGRECHT VERSOEPELD Het wordt makkelijker om iemand te ontslaan. Op dit moment kan een werkgever iemand alleen ontslaan op basis […]
Lees meerWANNEER CREËERT EEN BEDRIJFSOVERNAME WAARDE?
Een bedrijf overnemen doet u niet zozeer uit liefdadigheid. U wilt er bijvoorbeeld financieel en/of strategisch op vooruitgaan met de overname. Maar hoe weet u of overname een goede keuze is, voor uzelf en voor de verkopende partij? We geven u een paar argumenten voor een bedrijfsovername. Een bedrijfsovername is pas zinvol als de overnemende […]
Lees meerONBEDOELD SCHENKEN : zo voorkomt u dat
Een schenking is een bewuste keuze en het is een daad van vrijgevigheid. De één wordt armer en de ander rijker. Maar in sommige gevallen wordt er onbedoeld een schenking gedaan. En daar komt u vaak pas achter als u merkt dat u schenkbelasting bent verschuldigd. Hoe zit dat precies, en hoe voorkomt u het? Een casus. Stel: u […]
Lees meerVOORKOM LOONHEFFING STICHTINGSBESTUURDERS
Een stichting voor eerstelijnszorg ontvangt regelmatig facturen van bestuursleden. Deze bestuursleden hebben geen contract en zijn niet in dienst van de stichting: de bestuursleden factureren vanuit hun bv of eenmanspraktijk. Op een dag krijgt de stichting een vervelende brief van de belastinginspecteur: een naheffing premies werknemersverzekeringen plus een boete. Hoe kan dat? En hoe kan […]
Lees meerEFFICIËNTERE DATAVERWERKING DANKZIJ IDEA
Efficiënter data verwerken: dat is het doel van het softwareprogramma IDEA. Binnen de afdeling Audit maken wij gebruik van IDEA. De afdeling heeft in september een inspirerende cursus gehad waarbij het gehele auditteam kennis heeft gemaakt met de mogelijkheden van IDEA. Wat gaat u als klant hiervan merken? Klantgegevens worden steeds meer geautomatiseerd. Onze afdeling Audit heeft veel met deze data te […]
Lees meer