Nieuws

SCHENKEN? DIT ZIJN DE TARIEVEN EN VRIJSTELLINGEN VOOR 2019

Welk bedrag mag u dit jaar belastingvrij schenken aan uw kinderen? En wat zijn de nieuwe tarieven voor de schenkbelasting als u over deze bedragen heen gaat? We zetten de vrijstellingen en tarieven voor 2019 voor u op een rij. 

De tarieven voor de schenkbelasting worden bepaald door de relatie tussen de ontvanger en de schenker. Het maakt dus verschil of u schenkt aan bijvoorbeeld uw kinderen, kleinkinderen of een goede vriend.  

 

VRIJSTELLINGEN SCHENKBELASTING KIND OF PLEEGKIND  

Schenkt u aan uw kinderen of pleegkinderen? Dan kunt u in 2019 belastingvrij € 5.428 schenken per kind. Heeft u (pleeg)kinderen tussen 18 en de 40 jaar? Of gaat het om (pleeg)kinderen die ouder zijn dan 40, maar met een partner die nog geen 40 is? Dan mag u het bedrag eenmalig verhogen tot € 26.040. Een uitzondering hierop vormt de eenmalig verhoogde vrijstelling bij een dure studie. Bijvoorbeeld bij een particuliere opleiding. De vrijstelling geldt dan voor een bedrag van € 54.246 voor (pleeg)kinderen tussen 18 en 40 jaar.  

Let op: deze bedragen komen niet bovenop, maar in plaats van de € 5.428! Het gaat bovendien om een eenmalige schenking: besluit u dit jaar tot deze schenking over te gaan, dan mag u uw kind in de toekomst niet nogmaals een belastingvrije schenking van deze omvang doen. Ook niet voor een dure studie of de eigen woning.  

 

VRIJSTELLINGEN SCHENKBELASTING ANDERE RELATIES  

Wilt u een schenking doen aan andere relaties dan uw kind of pleegkind? Bijvoorbeeld aan uw (achter)kleinkinderen, aan een broer of zus of aan een vriend? Dan is het belastingvrije schenkbedrag € 2.173 in 2019.  

 

VRIJSTELLINGEN TE BESTEDEN AAN DE EIGEN WONING  

De Belastingdienst biedt de mogelijkheid om eenmalig belastingvrij een bedrag te schenken dat besteed kan worden aan de eigen woning. Dit kan gaan om de koop van de woning, maar ook om een verbouwing. De hoogte van dit bedrag, ook wel de ‘jubelton’ genoemd, is voor 2019 € 102.010. U mag dit bedrag schenken aan iedere relatie tussen 18 en 40 jaar: kinderen, kleinkinderen, neefjes of nichtjes of vrienden. Let op: ook hierbij gaat het om een eenmalige schenking. En u mag nog niet eerder de ‘gewone’ belastingvrije schenking hebben benut. 

 

BENT U GESCHEIDEN? DAN GELDT DIT! 

Als twee ouders apart van elkaar een schenking doen, telt u dan de bedragen bij elkaar op. De Belastingdienst kijkt namelijk bij de schenking naar de ontvanger. Gaat het dus om een kind van gescheiden ouders, kijk dan goed of beide bedragen onder de vrijstelling blijven. 

 

TARIEVEN SCHENKBELASTING 

Wilt u meer schenken dan de vrijgestelde bedragen? Dan gelden deze belastingtarieven: 

 

Voor belaste schenkingen tot € 124.727 

Bij kind of pleegkind: 10% 

Bij kleinkind of achterkleinkind: 18% 

Andere relaties:30% 

 

Voor belaste schenkingen van € 124.727 en hoger 

Bij kind of pleegkind: 20% 

Bij kleinkind of achterkleinkind: 36% 

Andere relaties:40% 

 

MAAK EEN FINANCIEEL PLAN! 

Tot slot: denk goed na voordat u een schenking doet. Ook al kunt u schenken, u hóeft het niet te doen. Bedenk goed of u de bedragen zelf niet nodig heeft. Een financieel plan kan u hierbij helpen. Heeft u advies nodig? Neem dan contact op via info@hlg.nl of 033-4347200.

BEDRIJFSWAARDERING, WAAR LIGT HET STARTPUNT?

U wilt de waarde van uw bedrijf weten, u zet uw bedrijf in de verkoop of u wilt een bedrijf overnemen. Maar hoe bepaalt u de waarde van het bedrijf? En waar ligt het startpunt bij een bedrijfswaardering? Lees alles over historische financiële gegevens en valuedrivers, bijvoorbeeld omzetverwachtingen. Met bijzondere aandacht voor de hockeystick. 

 

Bedrijfswaarderingen baseren we op toekomstige kasstromen, verrekend met het risicoprofiel van de onderneming. Dit geldt voor de koper én voor de verkoper. Kan de koper meer waarde creëren met het bedrijf, bijvoorbeeld door kasstromen te verhogen of het risico te verlagen, dan kan het zinvol zijn om het bedrijf te verkopen. De koper kan de verkoper in dat geval namelijk een premie boven de waarde van de verkoper bieden. Ook kan de koper zelf waarde creëren met de transactie: de geboden prijs ligt immers lager dan zijn waarde.  

 

DE EERSTE STAP BIJ BEDRIJFSWAARDERING  

Als we een bedrijf gaan waarderen, waar ligt dan het startpunt? Meestal beginnen we met een analyse van de ondernemer en de onderneming en maken wij een verdieping in de historische financiële gegevens. De trends in behaalde financiële resultaten worden doorgezet naar realistische toekomstige financiële en omzetverwachtingen. Per kostenpost bepalen we de uitgangspunten op basis van klantinformatie, trends en in verhoudingen, bijvoorbeeld ten opzichte van de omzet. Op deze manier kunnen we verwachte toekomstige verlies- en winstrekeningen en balansen opstellen. Vanuit deze positie kunnen we bepalen wat de toekomstige vrije kasstromen zijn. En wat het risicoprofiel van de onderneming is. 

 

WEES REALISTISCH! 

Vooral de omschakeling van behaalde resultaten naar toekomstige verwachtingen moet realistisch zijn. Dit heeft te maken met de vorm van de hockeystick. Vaak zien wij deze vorm terugkomen in bedrijfswaarderingen. Het resultaat is in de beginjaren mager. Na een paar jaar schieten de valuedrivers, met als gevolg het resultaat, exponentieel omhoog. Koppelen we dit aan de kasstroom en een rendement op eigen vermogen (risicoprofiel), dan zien we dat de uitkomsten van de bedrijfswaardering niet altijd realistisch zijn. Een goede bedrijfswaardering onderbouwt vanaf het startpunt namelijk iedere valuedriver die volgt en geeft u een goed vertrekpunt voor de bedrijfseconomische en strategische keuzes die u wilt gaan maken. 

 

 HLG adviseert u graag over bedrijfswaardering. Nationaal en internationaal. Meer weten? Neem contact op met Carlos Apapoe via info@hlg.nl of bel ons: 033-4347220.

 

EINDEJAARSTIP: verlaag uw belastbaar vermogen, investeer in groenfondsen

Het is verstandig om vóór 1 januari uw belastbaar vermogen zo laag mogelijk te krijgen, zodat u over 2019 zo min mogelijk belasting betaalt in box 3. Dit is immers de peildatum voor de vermogensrendementsheffing. Veel manieren om het vermogen zo laag mogelijk te krijgen zijn bekendEen wat onbekendere maatregel is het investeren in groenfondsen.  

 

Een bekende ‘eindejaarstip’ om het vermogen omlaag te krijgen, is het storten van een deel van het vermogen in de bv. Ook het aflossen van de hypotheek is een mogelijkheid voor het eind van het jaar. U verliest hiermee echter wel hypotheekrenteaftrek. Een andere optie is het storten van het vermogen in een lijfrentepolis. U verliest dan echter voor langere tijd de beschikking over dat vermogen.  

 

INVESTEREN IN GROENFONDSEN  

Een maatregel die minder bekend maar wel zeer duurzaam is, is het investeren in groenfondsen. Denk hierbij aan fondsen die investeren in het beleggen van aandelen in een bos. Of in groen wonen. Investeert u in zo’n fonds, dan betaalt u alleen belasting als u boven de vrijstelling uitkomt. In 2019 is de vrijstelling voor groene beleggingen in box 3 maximaal €58.539 per persoon. Het dubbele bedrag geldt voor fiscaal partners. De vrijstelling is uiteraard niet hoger dan het bedrag aan groene beleggingen. Naast de vrijstelling in box 3 heeft de groene belegger ook recht op extra heffingskorting van 0,7% van het bedrag van de vrijstelling. Let op: het gaat hierbij om beleggingen. Beleggen brengt risico’s met zich mee.  

 

REKENVOORBEELD GROENE BELEGGINGEN  

Een voorbeeld van een echtpaar met € 200.000 vermogen in box 3: 

 ZONDER GROENE BELEGGINGEN:

€ 200.000 grondslag 

€ 60.720 de gewone vrijstelling, het heffingsvrije vermogen 

€ 139.280 belast vermogen 

De belasting hierover bedraagt in 2019 circa € 810. 

 

MET GROENE BELEGGINGEN TER WAARDE VAN  € 139.280:

€ 200.000 grondslag 

€   60.720 de gewone vrijstelling, het heffingsvrije vermogen 

€ 139.280 groene beleggingen 

€            0 belast vermogen  

 

De belasting hierover bedraagt in 2019 € 0.  

Ook is er een extra heffingskorting in 2019 0,7% van € 139.280, dat is € 975. Dus in plaats van € 810 te betalen, krijgt het echtpaar € 975 terug. Dit is € 1785 voordeel, ofwel € 1,28% van de groene beleggingen. 

 

WELKE GROENFONDSEN ZIJN ER?  

Bij groenfondsen moet u denken aan: 

  • Financiering van projecten in onder andere duurzaam bouwen, duurzame energie en decentrale energievoorzieningen. 
  • Financiering van projecten gebaseerd op de Groenregeling van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). 
  • Financiering duurzame en energiezuinige huurwoningen in Nederland 

 De Belastingdienst heeft een lijst met aangewezen groenfondsen. Hier vindt u deze lijst.  

 

Interesse in andere belastingtips om vermogensrendementsheffing te besparen?

Neem dan contact op via info@hlg.nl of 033-4347200.

BEZWAAR BOX 3-BELASTING: de stand van zaken

Nog steeds lopen er disputen tussen belastingplichtigen en de fiscus over de terechtheid van de Box 3-heffing. Inmiddels ligt deze kwestie bij de Hoge Raad. Intussen hebben veel belastingplichtigen een brief ontvangen waarin staat dat zij hun (gehele) aanslag voorlopig niet hoeven te betalen. Onze tip: betaal wél. Het kost u anders invorderingsrente 

 

 Het ministerie van Financiën heeft voor deze bezwaarschriften een massaal bezwaar-regeling ingevoerd. Dit houdt in dat iedereen die op deze procedure wil ‘meeliften’ een kort bezwaarschrift moet indienen. Meer hierover leest in een eerder nieuwsbericht van ons.  

 

GEEN UITSTEL VAN BETALING

Voor onze cliënten met een belastbaar Box 3-vermogen hebben wij daarom bezwaar aangetekend tegen de aanslag IB 2017 voor wat betreft de Box 3-belasting. Zo behouden zij hun rechten. Nadrukkelijk is in dat bezwaar géén uitstel van betaling gevraagd. Het is dus verstandig de aanslag gewoon te betalen. Als de Hoge Raad gunstig beslist, krijgt iedereen zijn of haar geld terug. 

 

RENTE

Nu horen wij van diverse cliënten dat zij een brief van de Belastingdienst hebben ontvangen waarin staat dat zij hun (hele) aanslag voorlopig niet hoeven te betalen. Een vervelende zaak. Want bij uitstel van betaling wordt door de fiscus rente in rekening gebracht. En als de Hoge Raad ongunstig beslist, moeten deze mensen alsnog hun aanslag betalen – inclusief rente. 

 

ADVIES: BETAAL UW AANSLAG

Ons advies: heeft u zo’n brief ontvangt of ontvangen heeft, betaal de aanslag dan toch. Zo voorkomt u een latere aanslag met een hoger bedrag, namelijk inclusief rente. Is de aanslag onterecht, dan krijgt u uiteindelijk uw geld terug.  

 

Heeft u vragen over deze kwestie? Neemt u dan contact op via info@hlg.nl of 033-4347200.

VERHOGING BTW-TARIEF: een flinke klus voor ondernemers

Per 1 januari gaat het lage btw-tarief omhoog van 6 naar 9 procent. Dat betekent niet alleen duurdere boeken of boodschappen voor de consument. Het is ook een flinke administratieve uitdaging voor ondernemers. Maar er zijn ook kansen.  

Veel ondernemers verheugen zich niet op het administratieve gedoe dat wordt veroorzaakt door de btw-verandering. Zo moeten supermarkten alle prijskaartjes in de schappen aanpassen. Vooral voor de kleinere supermarkten en de detailhandel met weinig personeel is het een behoorlijke klus om de prijzen handmatig te veranderen. Sommige bedrijven moeten zelfs een nieuw kassasysteem aanschaffen om te zorgen dat in januari het juiste BTW-tarief op de bonnetjes staat vermeld. 

 

TAXIBEDRIJVEN

Ook taxibedrijven voorzien problemen. Zij zijn op 1 januari een van de eerste ondernemers die het nieuwe tarief moeten doorvoeren. En dat valt niet mee: veel boordcomputers in taxi’s kunnen niet automatisch met het nieuwe tarief werken. Die taxi’s moeten naar de werkplaats, waar het programma handmatig moet worden aangepast. En dat leidt tot praktische problemen – want hoe zorg je dat de taxi’s in de nieuwjaarsnacht al een aangepast programma hebbenOud en Nieuw is samen met Koningsnacht juist het drukste moment voor de taxibedrijven. 

 

KANSEN

Maar ondernemers zouden geen ondernemers zijn als ze niet vooral kansen zien. Bouwbedrijven adverteren al maanden met ‘profiteer nu nog van het lage BTW-tarief!’ Logisch, want de aanschaf van parket, gevels met dubbel glas en andere bouwmaterialen kan met het nieuwe BTW-tarief flink in de papieren lopen. Maar ook schouwburgen en theaters adviseren bezoekers deze maand nog kaartjes te kopen voor voorstellingen in het nieuwe jaar. En kleine ondernemers als kappers wijzen hun klanten eveneens op de laatste weken met het lagere BTW-tarief.  

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met uw relatiebeheerder.  

 

 

TE HOOG RENTEPERCENTAGE VOOR FAMILIELENING IS ONZAKELIJK

Een zoon heeft een lening bij zijn ouders afgesloten om een eigen huis te kunnen financieren. Aflossingsvrij en zonder zekerheidsstelling. En met 9% renteWat vindt de fiscus hiervan? Een casus. 

De heer X heeft een huis in eigendom. Om de woning te financieren, heeft meneer een annuïteitenlening bij zijn ouders afgesloten met een looptijd van 30 jaar. De rente op deze lening is 9% per jaar met een rentevaste periode van 15 jaar. Voor deze lening is geen hypothecaire zekerheid gesteld.  

 

3% RENTE GEBRUIKELIJK

De inspecteur van de Belastingdienst is het niet eens met het hoge rentepercentage. De Belastingdienst meent dat slechts 4,5% zakelijk is. De rest van het percentage wordt aangemerkt als schenking aan de ouders. Voor de aangifte inkomstenbelasting accepteert hij slechts een aftrek van 4,5%. De rechtbank stelt, dat ten tijde van het afsluiten van de lening (2015) een rente van slechts 3% gebruikelijk was. Echter, het ontbreken van enige zekerheden rechtvaardigt in het algemeen het hoger rentepercentage.  

 

GEEN RECHTVAARDIGING

De rechtbank oordeelt dat in dit geval geen sprake is van een substantieel risico dat het kind zijn verplichtingen niet na kan komen. Om die reden ziet de rechtbank dan ook geen rechtvaardiging voor het extreem hoge rentepercentage. De rechtbank vindt het redelijk dat de inspecteur een opslag van 1,5% op de 3% heeft toegepast, zodat zijn standpunt kan worden gevolgd. (Rechtbank Den Haag, 4 september 2018) 

 

HOGER BEROEP

De belanghebbenden zijn in hoger beroep gegaan. Wij wachten het vervolg met belangstelling af. Duidelijk lijkt wel dat een extreem hoge rente in de toekomst niet zonder meer stand kan houden. In de praktijk zien wij geregeld dat het percentage van 6 gehanteerd wordt. De vraag is of de rechter dit zal sanctioneren. 

 

Wilt u meer informatie over dit onderwerp? Neem dan contact op met uw relatiebeheerder.

KASSTROMEN RAPPORTEREN: belangrijker dan u denkt!

Uw boekhoudkundig bepaalde winst geeft u informatie en is van belang voor het voortbestaan van uw bedrijf. Maar wist u dat (toekomstige) kasstromen pas écht bepalend zijn bij het besturen en de waardering van uw onderneming? Een goede managementrapportagestructuur helpt hierbij.  

 

Waar zitten de ‘waardedrijvers’, de elementen die de waarde bepalen, van uw bedrijf? Als u uw bedrijf wilt verkopen, wilt u een inschatting kunnen maken van de (toekomstige) kasstromen van de onderneming. En vooral de koper is hierin geïnteresseerd: voegt het bedrijf waarde toe? Kan hij zijn investering terugverdienen?  

 

DE WAARDE VAN EEN MANAGEMENTRAPPORTAGE

Om te weten waar de waardedrijvers van uw onderneming zitten, is het verstandig om een managementrapportage bij te houden. In zo’n managementrapportage legt de onderneming periodiek verantwoording af. De besturing van de onderneming vindt onder andere plaats op basis van de kasstromen die voortvloeien uit de activiteiten van het bedrijf. Niet alleen de activiteiten van dit moment, maar ook de activiteiten die in de toekomst plaatsvinden.  

 

ZO ZIET EEN GOEDE MANAGEMENTRAPPORTAGE ERUIT

Een goede managementrapportage op basis van kasstromen legt dit alles vast. Wat beschrijft u in zo’n managementrapportage? 

  • Wat is de verbinding met de strategie van de onderneming? 
  • Wat is het belangrijkste per periode per bedrijfsonderdeel? Beschrijf dit in hoofdlijnen. 
  • Periodieke verslagging met een vergelijking met het verleden en prognose voor de toekomst. 
  • Een actie- en een besluitenlijst. 

Kortom: met een goede managementrapportage legt u op de juiste manier verantwoording af en hebben u én mogelijke kopers een helder beeld van de waarde van uw onderneming. 

 

HLG adviseert u graag over de waardedrijvers van uw onderneming en het opzetten van een goede managementrapportagestructuur. Meer weten? Neem contact op via info@hlg.nl of 033-4347220. 

SOEPELER ONTSLAGRECHT EN LANGERE PROEFTIJDEN

Een versoepeling van het ontslagrecht, een langere proeftijd en een langer tijdelijk contract: het kabinet is het eens over een forse herziening van het arbeidsrecht. Wat zijn de plannen precies? U leest ze hieronder!

 

ONTSLAGRECHT VERSOEPELD

Het wordt makkelijker om iemand te ontslaan. Op dit moment kan een werkgever iemand alleen ontslaan op basis van één ontslaggrond. Het plan is om de ‘cumulatiegrond’ in te voeren. Dat wil zeggen dat redelijke gronden die elk op zich onvoldoende reden zijn voor ontslag, bij elkaar opgeteld toch voldoende aanleiding zijn voor ontslag.

 

LANGER TIJDELIJK CONTRACT

Het wordt voor werkgevers mogelijk om een vast contract pas na drie jaar aan te bieden. Momenteel is dat al na twee jaar. Dit moet een stimulans zijn om meer werknemers een vast contract aan te bieden.

 

LANGERE PROEFTIJD

De huidige proeftijd is twee maanden bij een arbeidscontract van twee jaar of langer of bij een arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Dit verandert: de proeftijd wordt bij een eerste contract verlengd naar vijf maanden, als de werkgever een contract voor onbepaalde tijd aanbiedt. Gaat het om een eerste contract voor meer dan twee jaar? Dan kan de proeftijd maximaal drie maanden bedragen.

 

ONTSLAGVERGOEDING

Een werknemer die ontslagen wordt, heeft recht op een wettelijke ontslagvergoeding, ook wel ‘transitievergoeding’ genoemd. Deze vergoeding bij ontslag is afhankelijk van het aantal dienstjaren en van de hoogte van het salaris. De vergoeding is in 2018 maximaal € 79.000. Is het jaarsalaris hoger dan dat, dan bestaat de vergoeding uit één jaarsalaris. Volgend jaar wordt dit maximaal € 81.000 of één jaarsalaris.

En er verandert nog iets: onder de nieuwe regeling wordt de transitievergoeding al vanaf het begin van de arbeidsovereenkomst opgebouwd. Op dit moment is dat pas na twee jaar. Daarentegen is er niet langer sprake van een stijging van de transitievergoeding bij een dienstverband van tien jaar of langer. Wordt de ontbinding toegekend op basis van ontslag (de cumulatiegrond)? Dan kan de rechter de transitievergoeding met maximaal 50% verhogen.

DEFINITIEF NA GOEDKEURING

De plannen over de arbeidsrechtherziening maken onderdeel uit van het regeerakkoord. De nieuwe maatregelen zijn nog niet definitief: ze moeten nog door het parlement worden goedgekeurd.

Wilt u meer informatie? U kunt gerust contact opnemen met uw relatiebeheerder.

WANNEER CREËERT EEN BEDRIJFSOVERNAME WAARDE?

Een bedrijf overnemen doet u niet zozeer uit liefdadigheid. U wilt er bijvoorbeeld financieel en/of strategisch op vooruitgaan met de overname. Maar hoe weet u of overname een goede keuze is, voor uzelf en voor de verkopende partij? We geven u een paar argumenten voor een bedrijfsovername.

Een bedrijfsovername is pas zinvol als de overnemende partij erop vertrouwt dat hij met het nieuwe bedrijf meer waarde kan creëren dan de prijs die hij betaald heeft. Wilt u een bedrijf kopen? Dan wilt u als koper een inschatting kunnen maken van de toekomstige inkomsten van de onderneming. Voegt het bedrijf waarde toe? Kunt u de investering terugverdienen? Dat vertrouwen moet echter wel ergens op gebaseerd zijn. Overname is alleen zinvol in deze gevallen:

 

1. DE KOPER KAN MEER WAARDE CREËREN DAN DE VERKOPER

Kan de koper meer waarde creëren met een bedrijf dan de verkoper? Dan is de overname zinnig voor beide partijen. De koper kan voor meerwaarde zorgen door bijvoorbeeld kasstromen te verhogen, valuedrivers te optimaliseren of het risicoprofiel van een onderneming te verlagen. De koper biedt de verkoper optioneel een premium boven de vraagprijs van de verkoper als hij een hogere waarde inschat. Zelf creëert hij waarde met de overname doordat de geboden prijs lager is dan zijn eigen waarde-inschatting door de effecten van de meerwaarde.

 

2. DE KOPER IS IN STAAT DE VRIJE KASSTROMEN TE LATEN TOENEMEN

Hoe kan de koper meer waarde creëren met hetzelfde bedrijf? Dit kan bijvoorbeeld door een toename van de vrije kasstromen door optimaliseren van de valuedrivers. Denk hierbij aan aspecten als groei van omzetgroei, brutomarge, een kostenpatroon wat bij de staat van de onderneming past of een beter rendement op geïnvesteerd vermogen. Ook voor de koper is de waarde van het bedrijf een functie tussen toekomstige kasstromen en de vermogenskostenvoet. Verbetert hij deze, dan creëert hij waarde.

 

3. DE KOPER HEEFT OOG VOOR DE TOEKOMST

Waarde creëren met een bedrijfsovername is alleen mogelijk als de koper rekening houdt met de strategische toekomst van het over te nemen bedrijf. Leveren toekomstige vrije kasstromen verdisconteerd met het risico een waarde op die hoger is dan de totale betaalde prijs voor de overname? Dan is overname zinvol.

 

HLG accountants en adviseurs adviseert u graag over bedrijfsovername en bedrijfswaardering. Nationaal en internationaal. Meer weten? Neem contact op via info@hlg.nl of 033-4347220.

ONBEDOELD SCHENKEN : zo voorkomt u dat

Een schenking is een bewuste keuze en het is een daad van vrijgevigheid. De één wordt armer en de ander rijker. Maar in sommige gevallen wordt er onbedoeld een schenking gedaan. En daar komt u vaak pas achter als u merkt dat u schenkbelasting bent verschuldigd. Hoe zit dat precies, en hoe voorkomt u het? Een casus.

Stel: u bent met meerdere mensen aandeelhouder in een besloten vennootschap. Dan kondigt één van de aandeelhouders aan dat hij met pensioen gaat. Deze persoon besluit om het pensioen in eigen beheer af te kopen. U organiseert een afscheidsfeest binnen de maatschap. Met een glimlach en een schat aan mooie herinneringen gaan de vennoten uit elkaar. 

Deze glimlach verstart als er een forse aanslag schenkbelasting binnenkomt bij de medeaandeelhouders. Hoe kan dit? Er was toch geen sprake van een schenking?  

 

VRIJGEVIGHEID

Jawel, dit is een schenking, zegt de Belastingdienst. Omdat de vertrekkende aandeelhouder de fiscale waarde van zijn pensioen in één keer kreeg uitgekeerd, is de waarde van de aandelen van alle leden van de vennootschap gestegen. De commerciële waarde van het pensioen is immers hoger. Voor de Belastingdienst voldoet een schenking in de zin van de successiewet aan twee voorwaarden: de schenker wordt armer en de ontvanger wordt rijker. Daarnaast is er sprake van vrijgevigheid: de schenker heeft gewild dat de ontvanger een geldbedrag kreeg. 

 

RECHTSZAAK

Hoe nu verder? De medeaandeelhouders leggen het geschil voor aan de rechtbank. De schenking is immers geen daad van vrijgevigheid. De DGA had een liquiditeitsbehoefte omdat hij met pensioen ging. Het was niet zijn bedoeling om de medevennoten een schenking te doen. De kans bestaat dat de rechter de DGA gelijk geeft: in oktober was er een soortgelijke casus, maar dan met een onbedoelde schenking bij echtscheiding. In deze casus oordeelde de rechtbank dat de aanslag schenkbelasting ten onrechte was opgelegd. 

 

Wilt u er zeker van zijn dat u in een soortgelijk geval geen schenkbelasting hoeft te betalen? Neem contact op via info@hlg.nl of 033-4347200.